Rekord D

Da Opel fabrikkerne introducerer en ny Opel Rekord, som skal afløse den eksisterende Rekord C, falder det sammen med Opels lancering af diesel motorer til personvogns programmet. Derfor er den fra starten ofte benævnt som Rekord II, istedet for den korrekte betegnelse; Rekord D.

Mere kompakt, men med mere plads indvendig, præsentere den nye Rekord sig i tidløs elegance, og derfor har den nye model alle forudsætninger for at fortsætte hvor den succesrige forgænger sluttede.

Opel Rekords popularitet går tilbage til dens høje brugsværdi, dens rigelige plads til passagerer og bagage, dens påviste pålidelighed, dens økonomi, dens gode ydeevne og gedigne udførelse. Alene 1.420.000 enheder af dens forgænger er produceret siden 1966.

I udseende følger den nye Rekord den formgivningslinie, som Opel med Ascona og Manta er slået ind på.

  • Produktionsstart: December 1971
  • Produktionsstop: Juli 1977
  • Samlet produktion: 1.128.196
  • Karosseri:
    2- & 4-dørs sedan
    3- & 5-dørs CarAVan
    2 dørs Coupé.
    Sedan og Coupé karossen går igen i Commodore B.
  • Motorvarianter:
    1,7 (66hk), 1,7S (83hk), 1,9 (75hk), 1,9SH (97hk), 1,9S (90hk), 2,0S (100hk), 2,1D (60 dieselheste).
  • Farvevalg, tysk samlede vogne, 1972 (Opel farve nr. / Opel farvekode / Farvenavn):
    408 – B – Sierrabeige
    446 – C – Citrusgelb
    402 – D – Saharagold (Metallak)
    200 – F – Schwarz
    412 – G – Bronze (Metallak)
    235 – H – Monzablau (Metallak)
    508 – J – Kardinalrot
    204 – K – Kosmosblau
    420 – L – Costaricabraun (Metallak)
    N – Tropengrün
    P – Limonengrün (Metallak)
    Q – Tarragonarot
    R – Arktisweiß
    S – Ocker
    111 – T – Montanagrau (Metallak)
    U – Silber (Metallak)
    V – Granitgrau
    W – Zeigelrot
    X – Lagoblau