Menu Luk

Historien der flyttede os

Nødvendighede af at kunne flytte sig, har altid været der. Den praktiske mulighed, omend ikke altid lige komfortabel, har dog ændret sig meget gennem tiden. Og vel næppe mere, end i de sidste 120 år, hvor automobilet for alvor har gjordt sig gældende, som vores foretrukne transportmiddel.

Turen fra A til B, har også affødt en større fascination. For nogle af os, er det ikke blot en brugsgenstand, nej det er en passion af teknik og design.

Nogle er til retlignede skarpe linjer. Andre er til runde og afmålte former.

Om det er originalitet, ned til stemplet i servicebogen. Eller dyrkelsen af et ekstremt udtryk, i form af brede fælge og højttalere på taget. Så kan et enkelt mærke rumme alt dette. En enkelt modellinje kan spænde over hele spekteret.

Men det er ikke altid nok at nøjes… Når man begejstres over flere modeller, og er så priviligeret at kunne, ja så kan man opbygge en samling.

Siden 2005, hvor jeg købte min Opel 1200, og denne hjemmeside opstod, er samlingen stille men stødt vokset.

Det er biler det handler om – der er mange, og de er dejlige.

Navnet “Adam Opel” er i dag pseudonym for tyske biler af høj kvalitet, til rimelige priser. Det europæiske flagskib for amerikanske General Motors.

Og naturligt nok, for der er rullet mere end 60 millioner biler af samlebåndet, siden firmaet startede automobilproduktion i 1899.

Men historien om firmaet Adam Opel, starter med historien om dets grundlægger, der i en alder af 25, starter en produktion af symaskiner i sin fødeby, Rüsselsheim.

Ved sin død 33 år senere, er firmaet førende indenfor produktionen af såvel symaskiner som cykler.

Hans sønner overtager ledelsen og introducere navnet Opel til den automobil producerende verden i 1898.

Efter 1 million symaskiner, stopper produktionen af disse i 1911. Og i 1929 sælges firmaet “Adam Opel AG” til GM. I 1936 sælges cykelproduktionen fra, og man gør automobil modellerne mere “folkelige”.

Efter den anden verdenskrigs afslutning, opnår Opel atter en position som tysklands førende producent af automobiler.

I 1950erne er det næsten halvdelen af alle biler der eksporteres.

Gennem 60erne og 70erne udvides modelprogrammet kraftigt, og en række nye fabrikker skyder op forskellige steder i Europa. I 1971 rundes bil nr. 10.000.000.

Man når at runde 50 millioner biler, inden man i 1999 fejre 100året for produktionen af disse.

Under GMs deroute i 2009, var vi tæt på at miste Opel. Men i dag er fænomenet fra Rüsselsheim, atter den centrale spiller for GM i Europa.

En interessant udvikling for et firma, hvis grundlægger hadede cykler – og nærede stor afskyg ved synet og lyden af et automobil.

Se mere her: